Stanley Kubrick’s The Shining: a system of colors and passions
DOI:
https://doi.org/10.35494/topsem.2012.2.28.70Abstract
Through a general assessment of the levels of expression displayed by The Shining (United Kingdom-U.S.A., 1980), a film directed by Stanley Kubrick, this article intends to demonstrate just how the emergence of a complex chromatic system —articulated by particularly strong chromatic contrasts— contributes to the onset of an equally dense passion-system. Special attention is given to the semi-symbolic machinery generated by the intertwining of expression and content through the appearance of a whole series of plastic formants that, throughout the enunciation, are linked to certain passionate figures, amongst them madness, frenzy, and horror.
Downloads
References
BENVENISTE, Émile (1974). Problèmes de linguistique générale 2. París : Gallimard [Versión en español: Problemas de lingüística general II, trad. de Juan Almela, México, Siglo XXI, 1977].
BERNARDI, Sandro (1990). Kubrick e il cinema come arte del visibile. Parma: Pratiche.
BOIS, Yve-Alain et al. (1998), « A Conversation with Hubert Damisch », October, núm. 85.
CALABRESE, Omar (1985). La maachina della pintura. Bari: Laterza.
CALABRESE, Omar (1986). « Le strutture narrative di Kubrick », Prometeo, núm. 16.
CALABRESE, Omar (2006). Come si legge un’opera d’arte. Milán: Mondadori [Versión en español: Cómo se lee una obra de arte. Trad. de Pepa Linares, Anna Giordano y Consuelo Vázquez de Parga. Madrid: Cátedra].
CIMENT, Michel (1980). Kubrick. París : Calmann-Lèvy.
CREMONINI, Giorgio (1999). Shining. Torino: Lindau.
ECO, Umberto (1973). Segno. Milán: ISEDI [Versión en español: Signo, trad. de Francisco Serra Cantarell, Barcelona, Labor, 1976].
EUGENI, Ruggero (1995). Invito al cinema di Stanley Kubrick. Milán: Murcia.
FALSETTO, Mario (1994). Stanley Kubrick: A Narrative and Stylistic Analysis. Westport: Greenwood Press.
GARRONI, Emilio (1973). Progetto di semiotica. Bari: Laterza.
GHEZZI, Enrico (1977). Stanley Kubrick. Firenzi: La nuova Italia.
GREIMAS, Algirdas Julien (1970). Du sens. París : Seuil [Versión en español: En torno al sentido, trad. de Salvador García Bardón y Federico Prades Sierra, Madrid, Fragua, 1973].
GROUPE µ (1992). Traité de signe visual. París : Seuil [Versión en español: Tratado del signo visual, trad. de Manuel Talens Carmonal Madrid, Cátedra, 1992].
HJELMSLEV, L. (1959). Essais linguistiques. Copenague: Nordisk Sprong [Versión en español: Ensayos lingüísticos, trad. de Elena Bombín Izquierdo y Félix Piñero Torre, Madrid, Gredos, 1972].
MAYERSBERG, Paul (invierno 1980-1981). “The Overlook Hotel”, in Sight & Sound.
MAYERSBERG, Paul (abril 1999). « Kubrick, l’homme du controle absolu », en Cahiers du Cinema, núm. 534.
THÜRLEMANN, Félix (1997). Mantegnas Mailänder Bewinung. Die Konstitution des Betrachtersdurch das Bild. Constanza: Perfect.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Tópicos del Seminario is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.