Figures of Memory. Motives of Memory regarding the September 11th 1973, in Chile: some examples

Authors

  • Andrea Picciuolo University of Zurich

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2017.2.38.508

Keywords:

Memory, Temporality, Testimony

Abstract

The objective of the essay is to semiologically investigate the way in which the dialectic between memory, temporality and testimonial praxis has been figurativized in some oeuvres that aim to depict the traumatic events of September 11th 1973 and the dictatorship in Chile.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrea Picciuolo, University of Zurich

Professor

References

ABLALI, D., DUCARD, D. (2009). Vocabulaire des études sémiotiques et sémiologiques. París : Honoré Champion Éditeur.

AUGÉ, M. (1998). Les formes de l’oubli. París : Payot.

AUMONT, J., Marie, M. (2001). Dictionnaire théorique et critique du cinéma. París : Nathan.

BARTHES, R. (1985). Analyse textuelle d’un conte d’Edgar Poe. L’aventure sémiologique. Paris : Éditions du Seuil.

BERTRAND, D. (2006). La scrittura dell’esperienza estrema. In Marrone, Gianfranco; Dusi, Nicola; Lo Feudo, Giorgio (a cura di).

Narrazione ed esperienza : intorno a una semiotica della vita

quotidiana. Roma: Meltemi.

BRØNDAL, V. (1943). Essais de linguistique générale. Copenhague : Munksgaard.

CHION, M. (1998). Le son. París : Nathan.

COSERIU, E. (1988). Tempo e linguaggio, in De Angelis, E. (a cura

di). Undici conferenze sul tempo. Pisa: Servizio Editoriale Universitario di Pisa.

DEMARIA, C. (2006). Semiotica e memoria: analisi del post conflitto. Roma: Carocci.

___________ (2012). Il trauma, l’archivio e il testimone: la semiotica, il documentario e la rappresentazione del reale. Bolonia: Bononia University Press.

ËJZENŠTEJN, S. M. (1985). Teoria del montaggio. Venecia: Marsilio.

GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel (1986). La aventura de Miguel Littín clandestino en Chile. La Habana: Editora Política.

GREIMAS, Algirdas Julien (1976). Sémiotique et sciences sociales.

París : Seuil.

GREIMAS, Algirdas Julien y COURTÉS, Joseph (1979). Sémiotique:

Dicctionaire raisonné de la théorie du langage. París : Hachette

[Versión en español: Semiótica. Diccionario razonado de la teoría

del lenguaje, trad. de Enrique Ballón Aguirre y Hermes Campodónico Carrión, Madrid, Gredos, 1990].

MARSCIANI, F. (2013). “Tempi sospesi”, in Carte Semiotiche, Annali

, Anacronie. La temporalità plurale delle immagini (a cura di)

A. Mengoni.

RICŒUR, P. (1984). Temps et récit. París : Éditions du Seuil.

___________ (2000). La mémoire, l’histoire, l’oubli. París : Éditions du Seuil.

VIOLI, P. (2014). Paesaggi della memoria. Il trauma, lo spazio, la storia. Milán: Bompiani.

WAHLBERG, M. (2008). Documentary time: film and phenomenology. Minneapolis: University of Minnesota.

WEINRICH, H. (1978). Tempus: le funzioni dei tempi nel testo. Bolonia: Il Mulino.

ZAMBRANO, M. (1992). Los sueños y el tiempo. Madrid: Siruela [trad. it. de L. Sessa e M. Sartore, I sogni e il tempo. Bolonia: Pendragon].

Filmografía

LITTÍN, M. (1986). Acta general de Chile.

GUZMÁN, P. (1996). La memoria obstinada.

Published

2017-12-15

How to Cite

Picciuolo, A. (2017). Figures of Memory. Motives of Memory regarding the September 11th 1973, in Chile: some examples. Tópicos Del Seminario, 2(38), 121–140. https://doi.org/10.35494/topsem.2017.2.38.508

Issue

Section

Artículos