Paradox and didactic discourse: the explanation of Saussure’s thought based on new readings of his work

Authors

  • Paula Navarro Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2015.2.34.291

Keywords:

saussurean concepts, paradox, pedagogical discourse, procedure, new readings,

Abstract

In this paper we intend to investigate the role of the paradox in the pedagogical discourse based on new readings of Saussure’s work, in particular from the Writings in General Linguistics ([1996] 2004), that seek to “revisit” them due to, on the one hand, the limited access and circulation during the 20th century and,
on the other hand, the theoretical possibilities that his thoughts offer almost a hundred years after the appearance of Course in General Linguistics (1916). The paradox will be considered as a rhetorical figure of opposition that would work in the pedagogical discourse as a procedure bound to alter the interpretation predominantly univocal of the Saussurean concepts, in particular, of the language; and furthermore postulate other meanings that are less schematic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Navarro, Universidad Nacional de Rosario

Profesora en la Escuela de Letras de la Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario

References

ADAM, Jean Michel (1992). Les textes: types et prototypes. París : Nathan.

BOTA, Cristian et BRONCKART, Jean Paul (2010). « Dynamique et socialité des faits langagiers » (chapitre 10). En Jean-Paul Bronckart, Cristian Bota, E. Bulea (eds.). Le projet de Ferdinand de Saussure. Genève-París : Librairie Droz.

BRONCKART, Jean-Paul ([1997] 2004). Actividad verbal, textos y discursos. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

BRONCKART, Jean-Paul (2012). “En las fronteras del interaccionismo sociodiscursivo: aspectos lingüísticos, didácticos y psicológicos”. En Dora Riestra, Stella María Tapia y María Victoria Goicoechea (comps.). III Jornadas Internacionales de Investigación y Prácticas en Didácticas de las Lenguas y las Literaturas. Bariloche: Geise, pp. 39-59.

BULEA, Ecaterina (2010). “Nuevas lecturas de Saussure”. En Dora Riestra (comp.). Saussure, Voloshinov y Bajtin revisitados. Estudios históricos y epistemológicos. Buenos Aires: Miño y Dávila, pp. 15-42.

CHARAUDEAU, Patrick y MAINGUENEAU, Dominique (2004). Diccionario de análisis del discurso. Buenos Aires: Amorrortu.

COSERIU, Eugenio (1991). “El hombre y su lenguaje”. En El hombre y su lenguaje. Estudios de teoría y metodología lingüística. Madrid: Gredos, pp. 13-33.

DELEUZE, Gilles (1994). “Sobre la paradoja”. En Lógica del sentido. Barcelona: Paidós, pp. 93-98.

DUCROT, Oswald y TODOROV, Tzvetan (2003). Diccionario enciclopédico de las ciencias del lenguaje. Buenos Aires: Siglo XXI.

FERRATER MORA, José (2004). Diccionario de filosofía. Barcelona: Akal.

IVANOVA, Irina (2010). “El diálogo en la lingüística soviética de los años 1920-1930”. En Dora Riestra (comp.). Saussure, Voloshinov y Bajtin revisitados. Estudios históricos y epistemológicos. Buenos Aires: Miño y Dávila, pp. 43-71.

RIESTRA, Dora (2012). “Saussure, Vygotski y Voloshinov: el signo lingüístico como problema epistemológico”. Ponencia presentada en 12th International Congress on the History of Language Sciences. San Petersburgo, Rusia.

SAUSSURE, Ferdinand (1984). Curso de lingüística general. Madrid: Planeta Agostini.

SAUSSURE, Ferdinand (2004). Escritos sobre lingüística general. Barcelona: Gedisa.

VOLOSHINOV, Valentín (2009). El marxismo y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Ediciones Godot.

Published

2016-03-04

How to Cite

Navarro, P. (2016). Paradox and didactic discourse: the explanation of Saussure’s thought based on new readings of his work. Tópicos Del Seminario, 2(34), 13–28. https://doi.org/10.35494/topsem.2015.2.34.291