Romantic irony: a paradoxical principle of literary representation

  • Lorena Ventura Ramos Universidad Nacional Autónoma de México
Keywords: irony, becoming, sense, paradox, romanticism,

Abstract

This article attempts an approach to the notion of romantic irony
from the point of view of its literary implications. As discursive
procedure, romantic irony establishes a paradigm that involves
a disruption of the logical functioning of language in favor of a
paradoxical conception of sense that is grounded in a worldview
as becoming.

Author Biography

Lorena Ventura Ramos, Universidad Nacional Autónoma de México

Professor at Centro de Enseñanza de Lenguas Extranjeras,
Departamento de Traducción e Interpretación

References

ARISTÓFANES (2006). Las avispas. La paz. Las aves. Lisístrata. Francisco Rodríguez Andrados (ed.). Madrid: Cátedra (colección Letras Universales).

BALLART, Pere (1994). Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno. Barcelona: Quaderns Crema.

BERISTÁIN, Helena (2001). Diccionario de retórica y poética. México: Porrúa.

BIEMEL, Walter (1962). “La ironía romántica y la filosofía del idealismo alemán”. Convivium, núm. 13–14. Barcelona: Universidad de Barcelona, pp. 29-48.

DELEUZE, Gilles (2005). Lógica del sentido. Trad. de Miguel Morey. Barcelona: Paidós (colección Surcos, núm. 10).

DIDEROT, Denis (2008). Jacques el fatalista. Trad. de Félix de Azúa. Madrid: Santillana.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich (1955). Lecciones sobre la historia de la filosofía II. Trad. de Wenceslao Roces. México: FCE.

JIMÉNEZ, José Olivio (1985). “Introducción”. Antología crítica de la poesía modernista hispanoamericana. Madrid: Hiperión.

KANT, Immanuel (2005). Crítica de la razón pura. Trad. de Pedro Ribas. Madrid: Taurus (colección Pensamiento).

KIERKEGAARD, Sören (2000). De los papeles de alguien que todavía vive. Sobre el concepto de ironía. Trad. de Darío González y Begonya Saez Tajafuerce. Madrid: Trotta.

MAN, Paul de (1998). “El concepto de ironía”. En La ideología estética. Trad. de Manuel Asensi y Mabel Richard. Madrid: Cátedra, pp. 231-260.

MATA, Óscar (2003). La novela corta mexicana en el siglo XXI. México: UNAM/UAM (colección Al Siglo XIX. Ida y regreso).

MELLOR, Anne K. (1979). “On Romantic Irony, Symbolism and Allegory”, Criticism, núm. 21, pp. 217-229.

MELLOR, Anne K. (1980). English Romantic Irony. Cambridge/Massachusetts/Londres: Harvard University Press.

MUECKE, D. C. (1970). Irony and the Ironic. Nueva York/Londres: Methuen (col. The Critical).

NERVO, Amado (1955). El donador de almas. México: Libro-Mex (colección Biblioteca Mínima Mexicana, núm. 20).

NERVO, Amado (1972). “La ironía sentimental”. Obras completas II. Madrid: Aguilar.

PROUST, Marcel (1954). À la recherche du temps perdu. La Prisonnière. París : Gallimard (collection Bibliothèque de la Pléiade).

SAFRANSKI, Rüdiger (1994). Poesía y filosofía. Trad. de Diego Sánchez Meca y Anabel Rábade Obradó. Madrid: Alianza.

SAFRANSKI, Rüdiger (2009). Romanticismo. Una odisea del espíritu alemán. Trad. de Raúl Gabás Pallás. Madrid: Tusquets (colección Tiempo de Memoria, núm. 75).

SCHLEGEL, Friedrich von (2007). Lucinda. Prólogo e introducción de Dieter Rall y María Josefina Pacheco. México: Siglo XXI.

SCHOENTJES, Pierre (2003). La poética de la ironía. Trad. de Dolores Mascarell. Madrid: Cátedra (colección Crítica y Estudios Literarios).

SIFAKIS, Gregory Micahel (1971). Parabasis and Animal Choruses: A Contribution to the History of Attic Comedy. Londres: The Atholone Press/University of London.

STERNE, Laurence (1992). Vida y opiniones del caballero Tristram Shandy. Trad. de José Antonio López de Letona. Madrid: Cátedra (colección Letras Universales, núm. 16).

Published
2016-03-04
How to Cite
Ventura Ramos, L. (2016). Romantic irony: a paradoxical principle of literary representation. Tópicos Del Seminario, 2(34), 83-106. Retrieved from http://rda.buap.mx/ojs-ts1/index.php/topsem/article/view/318